Przygotowanie do procesu coachingu
Etap 1: Prezentacja procesu coachingu + wyznaczenie celów Sponsora
- to spotkanie ze sponsorem i klientem coachingu
- prezentujemy tu ideę coachingu, przebieg procesu i warunki uczestnictwa
- odpowiadamy na pytania, wyjaśniamy wątpliwości
- ustalimy, jaki jest cel Sponsora na proces coaching oraz określimy wskaźniki realizacji celu
- ustalimy też sposoby udzielania feedbacku oraz zawartość raportu końcowego
- rama celu sponsora oraz wskaźniki zostaną przekazane klientowi w 2 części spotkania lub na tym samym spotkaniu
Etap 2: Diagnoza sytuacji Klienta - jak jest?
- to proces poświęcony określeniu, w jakim miejscu znajduje się Klient, w stosunku do wyznaczonych celów
- diagnoza może zostać przeprowadzona za pomocą narzędzi diagnostycznych – testów, kwestionariuszy, wywiadu
- korzystamy też ze współpracy zaproszonych osób – sponsora, współpracowników
Etap 3: Spotkanie kontraktowe z Klientem
- określenie celów Klienta i zakresu procesu w ramach celów Sponsora
- określenie stanu obecnego, kontekstu organizacji oraz stanu pożądanego
- zasady i etyka procesu coachingu
- decyzja Klienta na osobę coacha i warunki uczestnictwa
- dostarczenie Klientowi materiałów do pracy
Właściwy proces coachingu
- Sesje coachingowe
- bezpośrednie rozmowy
- praca nad obszarami problemowymi, rozwijanie samoświadomości, budowanie roli liderskiej
- przeprowadzanie testów, analiz, udzielanie informacji bieżącej zwrotnej.
- Sesje on-the-job
- obserwacja coachowanego w miejscu pracy, podczas wykonywania obowiązków
- obserwacja jest prowadzona pod kątem wyznaczonych celów coachingowych
- Sesje informacji zwrotnej
- spotkania po sesjach on-the-job i udzielenie coachowanemu informacji zwrotnej.
- Zadania do wykonania
- różnego typu zadania coachingowe: bezpośrednie, pośrednie, prowokatywne
5. Rozmowy telefoniczne/ Skype
- związane z realizacją celów coachingu, sprawdzanie postępów, ujawnianie bieżących problemów
6. Poczta elektroniczna
- w celu przygotowania lub odbioru zadania coachingowego, podania materiałów, literatury
Dokumentacja: w procesie coachingu prowadzimy ogólną dokumentację, zawierającą:
- harmonogram wykonanych działań
- cele całego precsu i cele poszczególnych sesji
- ewaluacja sesji – ocena stopnia realizacji celów
- raport końcowy – ocena stopnia realizacji celów
Zapis treści sesji stanowi właśność Klienta i jest przedstawiany wyłącznie do jego wglądu.
Zakończenie procesu
Na zakończenie procesu coachingu odbywa się spotkanie podsumowujące. W trakcie spotkania Klient ocenia stopień zrealizowanych celów i podsumowuje swoją kilkumiesięczną pracę z coachem oraz wypełnia KARTĘ ROZWOJU OSOBISTEGO, wytyczając dalsze kierunki swojego rozwoju.
Mentoring - indywidualne warsztaty kompetencji (dodatkowa opcja)
W czasie procesu coachingowego często pojawia się potrzeba uzupełniania wiedzy i narzędzi z róznych obszarów kompetencji miękkich: komunikacji, asertywności, wiedzy o zespole i stylach zarządzania nim, prowadzenia ocen pracowniczych lub rozmów z pracownikami, rozwiązywania konfliktów itp. Tego typu potrzeba może być zrealizowana w postaci udziału w osobnym warsztatcie kompetncyjnym, który zamawia organizcja lub podczas dodatkowego indywidualnego warsztatu kompetencji z trenerem. Zakres tematyczny, czas trwania i sposób pracy jest każdorazowo ustalany z Klientem i Sponsorem.
Czas trwania procesu coachingowego
Cały proces trwa ok. 6 – 10 sesji. 1 sesja trwa 1 godz.